Všichni občané Ústeckého kraje se potřebují někam dopravovat – za prací, studiem, lékaři, na nákupy nebo jen tak pro radost na výlet. Geografie našeho kraje je přitom velmi složitá – nemáme jedno centrum, ale vícero větších měst, mezi kterými probíhá čilá každodenní doprava. Jak individuální, tak hromadná. V řadě ohledů máme dopravu na území kraje propracovanou a fungující, ale spoustu věcí je potřeba ještě zlepšit – co konkrétně a jak?
Korupce ve správě a údržbě silnic? Je potřeba audit
Krajská správa a údržba silnic je zasažená korupční kauzou radního ANO Marka Hrabáče a ředitele Libora Tačnera. V celé této organizace je proto potřeba provést důkladný audit a posílit kontrolní mechanismy. Například zpřísnit pravidla pro veřejné zakázky. Kraj se dále musí zaměřit na realizaci důležitých investic do silnic II. a III. třídy, které má ve správě – například do Benešova mostu v Ústí nad Labem, Špindlerova mostu v Roudnici nad Labem či poslední etapy obchvatu Roudnice nad Labem. Pro financování těchto staveb je vhodné maximálně využívat evropské fondy či evropské finanční nástroje.
Podpoříme obce ve stavbě cyklostezek
Důležitá je i podpora cyklodopravy. Ta má potenciál jako doprava rekreační, i jako způsob každodenního dojíždění do práce. Chceme proto zavést systémový nástroj na podporu investic do cyklodopravy ze strany obcí např. formou bonusu k získaným dotacím z evropských nebo národních zdrojů. Zlepšit je potřeba i dosud nedůslednou údržbu cyklostezek – převedením této agendy pod správu a údržbu silnic.
Efektivní a přístupná veřejná doprava
Klíčové je nadále rozvíjet systém veřejné Dopravy Ústeckého kraje. Ten je v současné době jedním z nejkvalitnějších integrovaných systémů v rámci České republiky, stále má ovšem svoje rezervy. Na železnici chceme pokračovat v otevřených soutěžích na zajištění dopravní obslužnosti, zvýšit je ovšem potřeba důraz na dodržování kvalitativních podmínek ze strany všech dopravců a jakékoliv porušení smluv tvrdě pokutovat. Kraj musí rovněž tlačit na Správu železnic, aby urychlila elektrifikaci dalších tratí, jako efektivní a rychlá cesta se nabízí tzv. prostá elektrifikaci bez dalších nákladných a složitě projednávaných úprav.
Autobusovou dopravu v kraji chceme dále zajišťovat zejména prostřednictvím krajské autobusové společnosti. V té je potřeba maximálně dbát na ekonomickou efektivitu a racionalizaci provozních i investičních výdajů. V případě nákupů nových autobusů nesmíme dbát pouze na pořizovací cenu, ale na celkové náklady životního cyklu, tedy i na spolehlivost a cenu provozu.
Vysokorychlostní trať pro lidi, ne proti jejich vůli
Koridor vysokorychlostní trati byl předchozím zastupitelstvem schválený. Nikoliv šťastně, ale s tímto rozhodnutím je nyní potřeba pracovat. Kraj musí vést intenzivní jednání mezi Správou železnic, obcemi na trase a odborníky ve snaze naleznout v rámci schváleného koridoru nejlepší možné technické řešení pro vedení vysokorychlostní trati.
Vysokorychlostní trať představuje pro Ústecký kraj ohromný rozvojový potenciál, který ovšem může bez důkladné přípravy obcí a kraje přijít vniveč. Vybudování vysokorychlostní trati je potřeba přizpůsobit síť veřejné dopravy, záchytná parkoviště i rozvojové plochy. Do přípravy na stavbu trati je nutné pomocí moderních participativních metod maximálně zapojit veřejnost i odborníky.